Новина

від 11.07.2019

«Справа Вишинського»: факти, люди, схеми

Кирило Вишинський, керівник представництва МІА «Россия сегодня» в Україні,  обвинувачений у державній зраді та інших тяжких злочинах - мало не єдиний український арештант, звільнення якого Росія домагається на найвищому рівні і на всіх переговорах. Російські та й деякі міжнародні медіа та правозахисні організації  вимагають від України «звільнити журналіста». Однак слідство у справі Вишинського вважає його не журналістом, а керівником структури, яка займалась підривною діяльністю в Україні. ЦЖР зібрав найсуттєвіші факти із  «справи Вишинського» та його діяльності, які пояснюють, серед іншого, чим він так цінний для Кремля . 

Кирило Вишинський у Апеляційному суді Херсонської області Фото: investigator.org.ua

Кирилу Вишинському 52 роки, він родом із Дніпра, де закінчив університет і працював на телеканалах Віктора Пінчука – 11 канал та Вуличне телебачення. У 1999 році пішов на «підвищення» – перебрався у Київ, де працював на ICTV, флагманському каналі майбутнього медіа-холдингу StarLightMedia Пінчука і Олени Кучми . Вишинський був ведучим програми “На самом деле” і шеф-редактором програми “Подробно з Дмитрием Киселевым”.

Тоді майбутній головний російський пропагандист був заробітчанином на каналі українського олігарха – зятя президента України, тож рядився у вишиванку. “Я почувствовал себя более украинцем и частью украинского пейзажа. Для меня это не контракт, для меня это любовь”, – говорив в інтерв”ю Кисельов. 

Дмитро Кисельов фото: скріншот відео  ICTV

У березні 2006 року у Дмитра Кисельова закінчується контракт з  ICTV і він повертається до Москви остаточно (в київський період не припиняв вести програми і на російських каналах), стає ведучим програми «Вєсті» на державному каналі «Россия». Вишинський, який також пішов з ICTV і перебивався авторськими проектами,  у тому ж 2006 починає працювати кореспондентом  програми “Вєсті”. А в 2013-му, коли Дмитро Кисельов очолить інформаційно-пропагандистський гігант – міжнародне інформагентство “Россия Сегодня”, Кирилу Вишинському запропонували керувати його  підрозділом в Україні. Трудовий договір з МІА «Россия сегодня» датований 6 березня 2014 року.  

Кирило Вишинський  фото: Facebook Кирила Вишинського

При цьому представництво МІА “Россия Сегодня” в Україні не реєструвалось – продовжувало діяти представництво вже ліквідованого в грудні 2013 року в РФ ФГУП РАМИ «РИА Новости». Ця обставина дає обвинуваченню підставу стверджувати, що діяльність агентства  в Україні не була легалізована відповідно до законодавства.  Але діяльність російського пропагандистського ресурсу не була підпільною – редакція працювала в центрі Києва, на вул. Шота Руставелі,16, мала прес-центр, звідки транслювались медіа-заходи. 

15 травня 2018  Служба безпеки України заявила, що спільно з прокуратурою АРК викрила діяльність мережі контрольованих і фінансованих з Росії  медіа структур, які використовувалися країною-агресором у рамках гібридної інформаційної війни проти України. Починаючи із подій у Криму. 

Установлено та задокументировано, що навесні 2014 року Вишинський отримав завдання виїхати до АРК для проведення підривних інформаційних акцій. Саме він і підконтрольні йому журналісти, виготовляли там матеріали, які виправдовували анексію Криму, а також приєднання Криму до Росії”, – повідомляв тодішній заступник голови СБУ Віктор Кононенко. 

Надалі мова йшла вже не про мережу медіа-структур, а лише про агентство “РИА Новости в Украине”.

Під час обшуків у офісі де-факто представництва МІА «Россия сегодня» та квартирі Кирила Вишинського, серед іншого,  правоохоронці знайшли паспорт громадянина Росії (громадянство надане Указом президента Путіна 30.09.2015 р.) та державні нагороди РФ. Медаллю «За возвращение Крыма» міністр оборони РФ С.Шойгу нагородив Вишинського 15 квітня 2014 року. 

Фото: прес-служба  СБУ 

А вже за тиждень його удостоїли ще й медалі “За заслуги перед Отечеством”, яку вручав Олексій Громов – заступник глави адміністрації президента Володимира Путіна, який здійснює контроль за федеральними ЗМІ. Зорепад нагород мав би свідчити, що свої завдання під час окупації Криму Кирило Вишинський виконав зразково. 

Фото:  facebook

На час досудового розслідування Кирило Вишинський був взятий під варту і утримувався у СІЗО Херсона. Через місяць після арешту на засіданні суду він «відмовився» від українського громадянства та попросив російського президента Володимира Путіна про захист.

“С этой минуты, я считаю себя гражданином РФ и обращаюсь к президенту Владимиру Владимировичу Путину с просьбой принять все необходимые меры для моего дальнейшего освобождения”, –  заявив Вишинський, чомусь забувши, що громадянство РФ отримав ще 2015-го. 

Реакція Росії на  арешт Вишинського була очікуваною: Україну звинуватили у порушенні свободи слова і переслідуванні журналіста. До того ж,  керівництво “Россия сегодня” відзначилося особливою оригінальністю. Головна редакторка RT Маргарита Симоньян назвала арешт Вишинського помстою за Кримський міст:

“Украинские власти придумали чем же нам отомстить, чем же нам ответить за Крымский мост. Они ворвались с утра в редакции, в том числе в офис партнерской с нами редакции “РИА НОВОСТИ УКРАИНА”. Также, насколько мы сейчас можем судить, исходя с того, что они не выходят на связь, задержаны наши штатные сотрудники”.

Однак нікого із співробітників українського бюро російської агенції  більше не затримували. Майже через 10 місяців СБУ  вирішила притягти до відповідальності  і Володимира Скачка, автора низки матеріалів антиукраїнського спрямування, що публікувались на сайті «РИА Новости в Украине». Але після обшуку у його квартирі Скачко поїхав не до Херсону на допит, а втік до Росії, де тепер бере участь у пропагандистських ефірах.   

Володимир Скачко Фото: РИА Новости

Досудове слідство у кримінальному провадженні було закінчено у січні 2019 року, з квітня почався розгляд справи по суті у Подільському районному суді Києва.

Кирило Вишинський обвинувачується у вчиненні злочинів, передбачених статтею 109 ККУ (Дії, спрямовані на насильницьку зміну чи повалення конституційного ладу або на захоплення державної влади),  ст. 110 (Посягання на територіальну цілісність і недоторканність України), ст. 111 (Державна зрада), групою осіб за попередньою змовою (ст. 28) та з повторюваністю (ст. 32). Вишинський також обвинувачується  за ст. 263 (Незаконне поводження зі зброєю). У банківському сейфі відділення ВТБ у Києві він зберігав нарізний пістолет моделі «FN Browning M1906», куплений, зі слів Вишинського, у невідомого чоловіка і на який він не мав відповідного дозволу.  

Адвокат Андрій Доманський та Кирил Вишинський в Подільському райсуді Києва Фото: investigator.org.ua

В обвинувальному акті фігурують більше 70 публікацій, розміщених на сайті видання “РИА Новости в Украине”, у яких, згідно висновку судово-лінгвістичної семантико-текстуальної експертизи “містяться висловлювання щодо доцільності та необхідності зміни меж території, державного кордону України, в тому числі у формі закликів, гасел, агітації за створення на території України (серед іншого – і шляхом введення російських військ в Україну) нової держави Новоросії зі столицею у Донецьку з метою з’єднання з Росією”.    

Кирило Вишинський не визнав себе винним по жодному із епізодів обвинувального акту, а свій арешт пов’язував з виборами. 

“Четыре  года никого не волновало, что мы якобы систематически разрушали украинское государство, как утверждает следствие. Четыре  года. А тут за год до выборов, меньше чем за год до выборов вдруг решили, что с этим делом нужно разобраться. Причем, как я уже говорил, разбираются, имея на руках четкую экспертизу, что призывов  к изменению государственного строя и границ Украины в тех текстах нет”, – обурювався Вишинський після засідання суду. 

Кирило Вишинський Фото: investigator.org.ua

І з ним частково можна погодитися. Адже це дійсно неймовірно, що чотири роки ціле кубло російських пропагандистів відкрито діяло у центрі Києва і українські спецслужби його не помічали. Як не помічали і валютні транзакції на утримання цього та інших ЗМІ з-за кордону. За даними обвинувачення, за три роки на фінансування філії «Россия сегодня» в Україні  було перераховано 257 тис. доларів та 2 млн 135 тис. євро. І діяла ця схема фінансування дуже просто:  Кирило Вишинський зареєстрував на себе у Києві  ТОВ «Інтерселект», яке підписало угоди на виготовлення контенту із компаніями-нерезидентами: Barsolina Ventures Ltd, зареєстрованою на  Кіпрі, та сербською SPN MEDIA SOLUTIONS DOO BEOGRAD. 

Barsolina Ventures належала ще одній кіпрській компанії, а та – фізособі і 20 березня 2019 року припинила існування. 

SPN MEDIA SOLUTIONS належить ТОВ “Капітал-медіа”, те – “Редакція газети “Московские новости”, що, в свою чергу, входить до холдингу МІА “Россия сегодня”.

Фото: investigator.org.ua

Кошти від них через  VTB Bank Deutschland надходили на українські рахунки “Інтерселекту” в українській “дочці ВТБ Банку. Звісно ж, ніякий контент цим компаніям не продавався – він розміщувався на сайті “РИА Новости в Украине”. Тож угоди, вважає обвинувачення, є фіктивними. На жаль, встановленням цих фактів  слідство і обмежилось. Принаймні – у цій справі. І взагалі:  тема фінансування таких проектів Росією у інформаційній війні заслуговує на серйозні розслідування, адже крім МІА «Россия сегодня» в Україні  діють і інші структури. Варто нагадати, що представництво федеральної агенції РФ «Россотрудничество» продовжує працювати в Україні з порушеннями міждержавної угоди (див. розслідування ЦЖР М’яка сила та Резиденти)

У серпні минулого року, коли Вишинський був уже під вартою, низка видань  – естонське Postimees, американське BuzzFeed News, латвійский центр розслідувальної журналістики Re:Baltica, литовский портал  15min.lt та сербський KRIK – опублікували розслідування  про діяльність онлайнвидань Baltnews.  Три сайти з”явились у країнах Балтії у 2014 році і фінансувались “Россия сегодня” частково за тою ж схемою, що й підрозділ агенції в Києві. З початку 2015 року щомісяця кошти надходили створеним компаніям-видавцям від кіпрської Barsolina Ventures Ltd., а з середини літа – вже від сербської SPN Media Solutions. Зазначимо, що фінансування усіх трьох балтійських редакцій обходилось “России сегодня” набагато дешевше, аніж однієї – в Україні. За даними фінансових звітів, які наводять автори розслідування, оборот сербської SPN Media Solutions за три роки склав 3,5 мільйони євро, 2,13 із яких пішли в Україну.

За даними слідства, щомісяця «Інтерселект» отримував 53 тисячі євро, хоча, як стверджував ексзаступник глави СБУ Кононенко, це лише доведена сума, а за «оперативними даними, сума щомісячно сягає більше 100 тисяч євро».